Cel mai deteriorat drum judeţean din Sălaj, cel care duce la Cizer, a fost reabilitat. Ani de zile porţiunea dintre Vîrşolţ-Crasna-Horoatu Crasnei-Cizer, catalogată ca având cel mai distrus carosabil din judeţ, cu foarte puţine porţiuni asfaltate şi cu gropi extrem de multe şi foarte adânci, a fost reabilitat din fonduri europene. Participanţii la trafic, fie ei din judeţ, sau din zonele limitrofe, au la dispoziţie acum un drum modernizat la cele mai înalte standarde de calitate, pe care se poate circula ca pe o arteră europeană.
Metamorfoză de peste 23 de milioane de euro
Acest drum judeţean a ajuns să se metamorfozeze de la cel mai rău la cel mai bun din judeţ, din punct de vedere calitativ. Totul a fost posibil după semnarea contractului de finanţare şi execuţie al proiectului Reabilitarea drumului Ciucea-Crasna-Vîrşolţ, depus în cadrul Programului Operaţional Regional, Axa Prioritară 2, DMI 2.1. Investiţia a vizat refacerea a 30,279 kilometri de drum din judeţul Sălaj şi 7,349 kilometri în judeţul Cluj. Valoarea proiectului este de 85,628 milioane de lei (23,785 milioane de euro), din care: asistenţă financiară nerambursabilă (FEDER -Fondul European de Dezvoltare Regională la care se adaugă contribuţia de la bugetul de stat) în valoare de 70,341 milioane de lei. Cofinanţarea locală pentru acest proiect a reprezentat 1,792 milioane de lei, din care contribuţia Consiliului Judeţean Sălaj s-a ridicat la valoarea de 1,471 milioane de lei, iar a Consiliului Judeţean Cluj de 321.380 de lei. Implementarea acestui proiect a vizat drumul judeţean DJ 108 A de la km 0+000-7+349 (DN 1-Ciucea-Vânători-limita jud. Sălaj) şi DJ 108G km 0+000-30+279 (limita jud. Cluj-Crasna Vîrşolţ-DN1H). Potrivit informaţiilor furnizate de Laura Opriş, purtătorul de cuvânt al CJ Sălaj, contractul de finanţare a fost semnat în 8 august 2008, termenul de implementare este de 40 de luni. În data de 1 martie 2010 a fost dat Ordinul de începere a lucrărilor către Antreprenor, respectiv Asocierea formată din SC Eurostrada SRL Braşov, SC Hidroconstrucţia SA Bucureşti, SC Recon Braşov.
Conform condiţiilor contractuale, pe întreaga perioadă a execuţiei lucrărilor (de la data de începere a lucrărilor şi până la data admiterii recepţiei la terminarea lucrărilor de către Beneficiar-Consiliul Judeţean Sălaj), responsabilitatea pentru calitatea şi ritmul de desfăşurare a lucrărilor, respectarea legislaţiei, a normativelor şi normelor tehnice în vigoare, precum şi pentru protejarea oricăror bunuri publice şi/sau private care pot fi afectate pe parcursul derulării proiectului revine antreprenorului (Asocierea formată din SC Eurostrada SRL Braşov, SC Hidroconstrucţia SA Bucureşti, SC Recon Braşov), a menţionat reprezentantul CJ Sălaj.
10 poduri puse în circulaţie şi 22 de kilometri
de drum bun
În cadrul proiectului Reabilitarea drumului Ciucea-Crasna-Vîrşolţ au fost finalizate, până la această dată, şi puse în circulaţie zece din cele 11 poduri care fac obiectul proiectului; a fost refăcută structura rutieră, şi îmbrăcămintea bituminoasă a acesteia, în două straturi, pe 22 de kilometri şi s-a mai refăcut îmbrăcămintea bituminoasă, prin aplicarea primului strat de asfalt, pe aproape şapte kilometri. În această perioadă se execută lucrări de betonare a şanţurilor în comunele Cizer şi Crasna; se realizează podeţele de acces la proprietate în comunele Cizer şi Crasna; se execută drenări şi consolidări cu piloni din beton armat pentru stabilizarea alunecărilor de teren la km 1+400-4+900; se aşterne îmbrăcăminte asfaltică pe raza comunei Ciucea, judeţul Cluj şi se construieşte un pod în localitatea Cizer la kilometrul 9+880.
Alunecările de teren încurcă lucrările
Cea mai mare problemă cu care s-au confruntat constructorii (asocierea formată din SC Eurostrada SRL, SC Hidroconstrucţia SA şi SC Recon SRL) de la preluarea în execuţie a lucrărilor este legată de alunecările de teren. Condiţiile meteorologice şi mai ales regimul pluviometric din anii 2009-2010 au determinat evoluţia alunecărilor de teren active existente la data elaborării documentaţiei tehnice iniţiale, dar şi apariţia a două noi alunecări de teren, pe o suprafaţă de aproximativ doi kilometri, fiind necesare investigaţii pentru elaborarea unei soluţii de tratare a acestora şi întocmirea unor documentaţii tehnice suplimentare pentru realizarea lucrărilor. În acest context, s-a solicitat, în anul 2010, atât extensia contractului de finanţare, cât şi a celui de execuţie, astfel încât perioada de implementare a proiectului va avea 40 de luni (faţă de 32 de luni cât era termenul iniţial de implementare al proiectului), a afirmat sursa citată.
Restricţii de circulaţie
Cum circulaţia mijloacelor de transport de marfă de mare capacitate a condus, în ultima perioadă, la degradarea unor sectoare de drum şi la îngreunarea execuţiei lucrărilor pe drumul judeţean Ciucea-Crasna-Vîrşolţ din data de 15 aprilie 2011, CJ Sălaj a introdus interdicţia de circulaţie pentru mijloacele de transport a căror limită maximă a tonajului pe osie depăşeşte 8,0 t (pe osia simplă) şi 14,5 tone pe osia dublă.
Oficialii sălăjeni apreciază că stadiul de realizare a lucrărilor pe ansamblul drumului este de 65 la sută, iar finalizarea întregului proiect este planificată pentru luna august a acestui an. Cât privesc fondurile vehiculate prin proiect, Laura Opriş a arătat că au fost depuse opt cereri de rambursare, din care şapte, în valoare totală de 21,918 milioane de lei, au fost deja rambursate, sumă la care se adaugă contribuţia Consiliului Judeţean Sălaj, în valoare de 361.728,16 lei.